Algemene vragen
Wat is registratie?
Antwoord: Om een plaats in de buitenschoolse kinderopvang te reserveren of een lessenreeks of een workshop of sport- en jeugdkampen te boeken, moet je je eerst registreren, oftewel een account aanmaken.
De registratie kan je doen via de knop "registreer via eID" (als je over een eID-lezer beschikt) ofwel via de knop "registreer zonder eID". De registratie verloopt in verschillende stappen:- Stap 1: Maak een account aan. Geef hiervoor de gegevens van de ouder op.
- Stap 2: Na het doorlopen van de registratieprocedure ontvang je een activatiemail op je emailadres. Je kan je account activeren door op de link in de mail te klikken.
- Stap 3: Vervolgens kan je inloggen op je account en jouw gezinsleden toevoegen
Opgelet: de persoon die de account aanmaakt, ontvangt alle briefwisseling (vb. bevestiging van betaling, bevestiging van inschrijving, fiscale attesten, facturen, enz.) De briefwisseling wordt niet naar derden verstuurd en kan niet op naam van iemand anders opgemaakt worden.Waar vind ik mijn rijksregisternummer?
Antwoord: Je vindt je rijksregisternummer op je identiteitskaart, de ISI+-kaart of de klevertjes van de mutualiteit. Het nummer begint met de laatste twee cijfers van je geboortejaar.
Voorbeeld: je bent geboren op 24 maart 1950, je rijksregisternummer is 50032400258.Eerste keer aanmelden?
Antwoord: Als je niet aangemeld bent, dan kan je het hele aanbod bekijken, maar kan je niets boeken.
Wil je een lessenreeks, workshop of informatiebijeenkomst boeken, dan moet je je eerst aanmelden met jouw gebruikersnaam en paswoord, zoals je die in jouw account hebt ingegeven.
Heb je nog geen account? Volg de stappen bij de vraag "Wat is registratie?"
Nadat je geregistreerd bent, krijg je een mail met een activatielink.
Als je op de link in de mail klikt, kan je daarna de gegevens van je kinderen inbrengen. Je kan ook jouw paswoord instellen waarmee je kan aanmelden.Hoe een goed wachtwoord kiezen?
Antwoord: Wachtwoorden dienen om je gegevens te beveiligen. Neem daarom een combinatie van cijfers en letters.
Een aantal gouden tips voor een goed wachtwoord.- Het wachtwoord is minimaal 8 karakters en maximaal 12 karakters lang.
- Het wachtwoord bestaat uit een mix van letters en cijfers of andere karakters (waarvan minimum 1 cijfer of ander karakter).
- Gebruik hetzelfde karakter geen 3 maal of meer na elkaar.
- Het wachtwoord bevat geen vanzelfsprekende opeenvolgingen van meer dan 6 karakters. Bv. opeenvolgende toetsen van een toetsenbord of opeenvolgende cijfers.
- Neem nooit een eenvoudige combinatie (geboortedatum, huwelijksverjaardag...).
Kan ik mijn wachtwoord meermaals veranderen?
Antwoord: Ja, dat kan.
Hoe verander ik mijn persoonlijke gegevens of instellingen?
Antwoord: Als je ingelogd bent, klik je in het menu rechts op het scherm op “mijn contactgegevens”, “mijn gezin” of “mijn logingegevens”.
Inschrijven en betalen
Kan ik inschrijven voor andere kinderen dan mijn eigen kinderen?
Antwoord: Nee, alle briefwisseling, zoals het fiscaal attest en facturen, is persoonlijk en gekoppeld aan de account die je aanmaakt bij de registratie. Als je andere kinderen inschrijft onder jouw account zal je dus een foutief fiscaal attest of een foutieve factuur krijgen. De factuur blijft ook gekoppeld aan jouw account en jij bent verantwoordelijk voor de betaling.
Volzet, kan ik me op een wachtlijst inschrijven?
Antwoord: Wanneer activiteiten volzet zijn, kan je er voor kiezen om je op de wachtlijst in te schrijven. De dienst die de activiteit organiseert, contacteert je dan wanneer een plaats vrijkomt en bezorgt je een verzoek tot betaling. Betaald=ingeschreven.
Betalingsvoorwaarden?
Antwoord:
- Let op! Inschrijven=betalen.
- Wanneer een lessenreeks, sportkamp of activiteit wordt geschrapt, krijg je het inschrijvingsgeld terug.
Tarieven & kortingen
Antwoord: De tarieven staan bij elke lessenreeks, workshop of informatiebijeenkomst vermeld.
Er wordt korting toegekend in geval van:- Statuut verhoogde tegemoetkoming: 80% korting, zolang je statuut geldig is
Opgelet: deze kortingen worden niet met terugwerkende kracht toegekend. Je kan er pas van genieten nadat je op de dienst bent langs geweest.
Daarnaast zijn er kortingen die automatisch verrekend worden:- gelijktijdige boeking uit het sportaanbod: wanneer meerdere kinderen uit hetzelfde gezin deelnemen aan hetzelfde sportkamp, krijg je een korting van 10% op het totale bedrag.
Terugbetaling door derden
Antwoord: De vakantiewerking is niet enkel fiscaal aftrekbaar. Heel wat ziekenfondsen en werkgevers doen ook een tegemoetkoming voor sportkampen, kinderopvang of speelpleinwerkingen. Als je ziekenfonds voorziet in een tegemoetkoming voor jeugdactiviteiten of sport, vraag je bij hen een formulier en laat je het door de betrokken dienst invullen.
Kan ik een fiscaal attest krijgen?
Antwoord: Voor kinderen jonger dan 12 jaar krijg je een fiscaal attest.
Kosten voor opvang voor kinderen tot 12 jaar kan je in je belastingen inbrengen.
Ten laatste voor 15 april krijgen alle ouders een fiscaal attest van de kosten die ze het vorige jaar gemaakt hebben voor opvang. Opgelet: op het fiscaal attest staan enkel effectief betaalde bedragen vermeld. Terugbetaalde bedragen, boetes of openstaande facturen staan hier niet op vermeld.
Werking activiteiten
Aansprakelijkheid?
Antwoord: De inschrijver verklaart dat de deelne(e)m(st)er over een normale gezondheid beschikt en heeft kennis genomen dat de aansprakelijkheid van de organisatoren begint en eindigt op de uren zoals vermeld in het programma. De inrichters zijn in geen geval aansprakelijk voor ongevallen of schade veroorzaakt buiten de opgegeven uren.
De inrichters zijn niet aansprakelijk voor schade of verlies van spullen.
Als je kind bewust iets of iemand schade toebrengt of kwetst, dan moet jij als ouder of als voogd (of je familiale verzekering) de kosten betalen.Ongeval tijdens een activiteit?
Antwoord: Als je als deelnemer een ongeval krijgt, krijg je een ongevallenformulier. De dienst die de activiteit organiseert, vult de gegevens over het ongeval en eventuele aansprakelijkheid in en ondertekent het formulier. Je vervolledigt de gegevens van het “slachtoffer”.
Je laat een arts de medische verklaring invullen en bezorgt dit formulier de volgende werkdag aan de betrokken dienst. De dienst doet aangifte van het ongeval bij de verzekeringsmaatschappij, die vervolgens het dossier verder afhandelt en contact neemt met het slachtoffer.
Ter info: Je betaalt alle kosten en vraagt aan je mutualiteit een attest voor het remgeld. Aan de apotheker vraag je een onkostennota. Deze documenten houd je bij voor de verzekeringsmaatschappij.
Bij dringende kwetsuren gaan de begeleiders rechtstreeks met de gekwetste naar de dokter of het ziekenhuis. Indien het om kinderen gaat, worden de ouders zo snel mogelijk hierover geïnformeerd. Indien nodig wordt een ziekenwagen ingeschakeld. Als er kosten zijn, dan moet je die eerst zelf betalen.Foto's?
Antwoord: Tijdens de activiteiten maken we foto's. Door je kind in te schrijven neem je hier kennis van en geef je ons toestemming om beeldmateriaal te gebruiken op websites of in publicaties. Als je niet wil dat we beeldmateriaal van je kind(eren) maken, geef je dit schriftelijk door aan de dienst die de activiteit organiseert en dit voor de start van elke activiteit.
Kan ik inschrijvingen annuleren?
Antwoord: Je kan tot 14 dagen voor de activiteit/kamp kosteloos annuleren.
Een deelnemer krijgt enkel zijn/haar inschrijvingsgeld terug indien hij/zij afwezig is omwille van ziekte en daarvoor een doktersattest binnenbrengt.Middagpauze tijdens de hele dag-activiteit - wat meebrengen?
Antwoord: Als je kind een hele dag sportkamp of activiteit heeft, dan geef je een lunchpakket, genoeg drinken en een gezond tussendoortje mee.
Contacteren
Hoe kan ik jullie bereiken?
Antwoord: Je kan ons bereiken per telefoon of per mail:
- Dienst Jeugd: 013 77 51 04 of jeugd@herk-de-stad.be
- Dienst Sport: 013 55 25 95 of sportdienst@herk-de-stad.be
- De Speeldoos 013 55 41 81 of despeeldoos@herk-de-stad.be
- De Markthallen 013 35 99 50 of demarkthallen@herk-de-stad.be
- De Cirkel 013 52 26 64 of decirkel@herk-de-stad.be
- De Bib 013 55 39 01 of bibliotheek@herk-de-stad.be
Je bent tijdens de openingsuren uiteraard ook steeds welkom aan het loket van de diensten.